Huis verkopen Woning te koop zetten Langdurige verkoop

Huis verkopen lukt niet: 5 goede tips

Auteur:
05-08-2021 (laatst bijgewerkt: 03-10-2021)
Leestijd: 3-4 minuten

Uw huis is in de verkoop gegaan, maar tegen uw verwachting in loopt het geen storm. Er zijn weinig tot geen bezichtigingen, en als er al bezichtigingen zijn, dan komt daar geen bod uit voort (of een onrealistisch bod waarmee u niet uit de voeten kunt). U wordt zenuwachtig en uw geduld wordt op de proef gesteld. Hoe trekt u meer geïnteresseerden, hoe krijgt u een serieus bod en hoe krijgt u zodoende het huis verkocht? Wij helpen u op weg met vijf goede tips als het verkopen van uw huis niet lukt.

Tip 1: een logische en reële vraagprijs

Het is eenvoudig: is de vraagprijs van uw woning te hoog, dan stoot u potentiële kijkers af. Zeker als er vergelijkbare woningen in uw buurt te koop staan, dan kunt u erop rekenen dat een te hoge vraagprijs u parten speelt. Tegelijkertijd wilt u niet onnodig zakken. Immers, zakt u maar ver genoeg qua prijs, dan komt er altijd wel een koper. Alsmaar zakken is geen oplossing. Dat raakt uw financiën, zeker als u met verlies verkoopt.

Daarom is de volgende vraag essentieel: is de vraagprijs interessant voor potentiële kopers en staan er vergelijkbare woningen te koop voor een vergelijkbaar of lager bedrag? Als snel verkopen voor u van belang is, dan dient de vraagprijs in ieder geval gelijkwaardig of lager te zijn in vergelijking met de woningen in uw buurt.

Als er in uw buurt veel woningen met dezelfde prijs zijn, dan kan het een slimme zet zijn om uw woning "v.o.n." aan te bieden, in plaats van "k.k." (lees meer over de verschillen tussen 'vrij op naam' en 'kosten koper'). Daarmee verplaatst u de woningtransactiekosten naar uzelf, waardoor u weliswaar dezelfde vraagprijs houdt, maar waarbij u zelf de notariskosten op u neemt bij de daadwerkelijke woningtransactie. Daardoor is uw woning feitelijk enkele duizenden euro's goedkoper om aan te kopen voor potentieel geïnteresseerden en bent u zichtbaar onderscheidend op Funda ten opzichte van vergelijkbare woningen in uw buurt. Spelen met de vraagprijs is zodoende een eerste stap naar het versnellen van de verkoop.

Tip 2: zorg voor een maximaal bereik bij de promotie van uw huis

Er zijn diverse manieren om uw woning onder de aandacht te brengen bij uw doelgroep, te weten mensen die momenteel in uw regio op zoek zijn naar een huis met de kenmerken van uw huis. De snelste route naar die doelgroep is Funda: voor iedereen bereikbaar, en (dankzij de filteropties van de grootste huizensite) goede zichtbaarheid voor eenieder die binnen uw doelgroep valt.

Als u woont in een plaats met veel aanbod, dan kunt u er voor kiezen om de woning opnieuw op Funda te plaatsen. Dat wil zeggen dat de huidige vermelding verwijderd wordt, en dat de nieuwe vermelding direct daarna geplaatst wordt. Het effect is dat uw woning weer 'in the picture' komt te staan. Funda-bezoekers zien uw woning bovenaan staan, en mensen die tot uw doelgroep behoren kunnen een notificatie krijgen dat er een nieuwe woning is die aan hun wensen voldoet. Gebruikelijk is dat er een grote piek van het aantal views van uw Funda-vermelding te zien is in de eerste dagen na de nieuwe plaatsing.

Uiteraard zijn er meer kanalen die voor een maximaal bereik kunnen zorgen: plaatsing van uw woning op andere huizensites (bijvoorbeeld Jaap.nl), advertenties in de lokale krant, en verspreiding van de link naar uw Funda-vermelding via social media (bijvoorbeeld door uw vrienden en familie te vragen de link te delen). Als uw woning geschikt is voor een afgebakende doelgroep, dan kunt u zich ook daarop richten. Is uw woning bijvoorbeeld gelijkvloers, dan kan het een kans zijn om uw woning extra te promoten onder een seniore doelgroep. Benut zodoende alle (logische) kansen om uw woning onder de aandacht van uw doelgroep te brengen.

Tip 3: verken wat een andere lokale makelaar zou doen

In veel gevallen is een onsuccesvolle verkoop te wijten aan de (inzet van de) makelaar. Als uw makelaar (zelfs bij een langdurig verkooptraject) niet verder komt dan het idee om de vraagprijs verder te verlagen, dan is het slim om op te zoek te gaan naar een betere makelaar. Ook zonder direct over te stappen, kunt u verkennen wat andere lokale makelaars anders zouden doen om uw woning verkocht te krijgen. Welke strategie zouden zij hanteren, welke kanalen zouden zij benutten, wat zouden zij anders doen bij de promotie van uw woning, etc.

Door een aanvraag te doen via VerkoopmakelaarOffertes.nl, nemen vier lokale makelaars contact met u op voor een gratis adviesgesprek aan huis. Bij deze adviesgesprekken aan huis verneemt u waarom de makelaars menen dat uw woning tot op heden nog niet verkocht is, wat zij anders zouden doen als zij uw woning in de verkoop zouden nemen, en wat zij zouden rekenen voor het verkooptraject. Zo krijgt u snel en gratis een groot aantal adviezen, én kunt u -indien gewenst- alsnog de overstap maken naar een makelaar die klaar staat (en zin heeft) om zich actief op het verkooptraject te storten, om te zorgen dat uw huis alsnog verkocht wordt.

Tip 4: maak uw woning interessanter waar mogelijk

Mogelijk hebt u wel kijkers gehad, maar kwam er nooit een bod uit voort. Kennelijk zijn er dan afstotende factoren. Een goede makelaar belt kijkers na om te vragen wat zij van de woning vonden, en (indien er geen bod uit voort is gekomen) gaat de makelaar na wat er (simpel gezegd) mis was met de woning. De feedback die daarbij verzameld wordt is bijzonder waardevol.

Het is raadzaam om de woningbeschrijving in de online advertenties en de fotografie van de woning (waar nodig) aan te passen op de feedback die u ontvangt. Als diverse kijkers aangeven dat de woning qua ruimte tegenviel ten opzichte van wat zij verwacht hadden op basis van de online foto's van de woning, dan is dat een verbeterpunt voor de online presentatie van de woning. Uiteraard is het doel om kijkers naar uw woning te trekken, maar het is niet zinvol om kijkers te trekken die toch niet gaan kopen. Streef zodoende naar een realistische online presentatie van de woning.

Vergelijkbaar is achterstallig onderhoud en/of zaken in de woning die een afstotende werking kunnen hebben. Als de badkamer bijvoorbeeld sterk verouderd is, dan kan dat een reden zijn voor mensen om niet te komen kijken. Hetzelfde geldt voor een verouderde keuken, een verouderde vloer of andere vormen van gedateerde elementen van de woning. Uiteraard kan een verouderde badkamer interessant zijn voor een potentiële koper die zin heeft om te klussen, maar het feit is dat alle potentiële kopers die daar geen zin in hebben vermoedelijk niet eens komen kijken. Uiteraard is het een kostbare zaak om grootschalig te gaan verbouwen.

Kijk daarom praktisch naar de mogelijkheden binnen de woning: wat kunt u met relatief weinig geld en moeite verbeteren, zodat de woning zo aantrekkelijk mogelijk wordt?

Tip 5: Wissel altijd naar een lokale makelaar als u een internetmakelaar hebt

Stel, uw huis staat langdurig in de verkoop via een internetmakelaar. Dat betekent dat uw huis al langdurig vindbaar is, maar dat de verkoop (om welke reden dan ook) niet vooruit komt. Dat is een vervelend scenario, vooral omdat u bij een internetmakelaar feitelijk één keer een bedrag betaalt voor de promotie van de woning, maar dat er geen vangnet en/of creatieve oplossing is als de verkoop niet op korte termijn lukt.

Bij een traditionele full-service makelaar verdient de makelaar alleen geld als uw woning daadwerkelijk verkocht wordt. Staat de woning langer in de verkoop, dan zal de makelaar gaan zoeken naar nieuwe manieren om uw woning verkocht te krijgen. Bij een internetmakelaar is dat anders. U betaalt eenmalig een bedrag en vanaf dat punt is het hopen dat de woning op zeer korte termijn volop kijkers trekt.

Bij VerkoopmakelaarOffertes.nl zijn de meeste overstap-aanvragen afkomstig van woningeigenaren die hun woning langdurig via een internetmakelaar in de verkoop hebben staan. Wij helpen hen gratis een goede, lokale makelaar te vinden die wél actief met de verkoop bezig wil gaan. Uiteraard betekent dat dat u tweemaal makelaarskosten hebt: het reeds uitgegeven bedrag bij de internetmakelaar én de kosten die u betaalt aan de ervaren, lokale makelaar. Maar: het resultaat is wel dat de meeste woningen binnen korte tijd verkocht worden.

De full-service makelaar verbetert de promotie, maakt gebruik van meer en/of nieuwe promotiekanalen, en verbetert de verkoopstrategie. Door makelaars te vergelijken hebt u bovendien de zekerheid dat u niet een onnodig dure makelaar uitkiest. De wissel van een internetmakelaar naar een goede, reguliere makelaar is zodoende de ingreep met het sterkste effect.