Wie betaalt de kosten voor het Kadaster?
Auteur:
Sandra Timmers
17-04-2022 (laatst bijgewerkt: 30-09-2022)
Leestijd: 2-3 minuten
Misschien denkt u: ‘wat heeft het Kadaster te maken met de verkoop van mijn woning?’ Een terechte vraag. Toch komt u bij de verkoop van uw woning vroeg of laat in aanraking met het Kadaster. De notaris moet de akte van levering namelijk inschrijven bij het Kadaster. En daar zijn kosten aan verbonden.
Wie betaalt de kosten voor inschrijving bij het Kadaster vervolgens? Daar zijn geen regels voor. In principe ligt het aan de afspraken die u met de koper maakt wie de kosten voor inschrijving bij het Kadaster betaalt. Doorgaans hoort dit bij de kosten koper, dus betaalt de koper dit bedrag.
Waarom inschrijven bij het Kadaster?
De inschrijving van de leveringsakte bij het Kadaster is in principe standaard. De koper is door de inschrijving beschermd, bijvoorbeeld tegen verkoop van de woning aan een hogere bieder of faillissement van de verkoper. Uw notaris regelt de inschrijving. Hier hoeft u niets voor te doen.
De kosten voor het inschrijven van een akte bij het Kadaster zijn laag. U moet denken aan enkele tientjes. Meestal rekent de notaris deze kosten bij de totale notariskosten voor het opstellen en afhandelen van de leveringsakte. Als u afspreekt dat de koper de kosten koper betaalt, kunt u erop rekenen dat deze kosten hier ook onder vallen.
Onderlinge afspraken
Uiteraard kunt u altijd afwijkende afspraken maken met de koper. U kunt bijvoorbeeld overeenkomen dat u als verkoper bepaalde kosten betaalt. In de praktijk komt dit weinig voor en betaalt de koper de kosten voor inschrijving bij het Kadaster. Wie de kosten voor het Kadaster betaalt is dus aan u en de koper.
Het is aan te raden de kosten koper gewoon door de koper te laten betalen. Leg dit altijd vast in de koopovereenkomst. Zo ontstaat er later geen onenigheid of onduidelijkheid over wie de kosten betaalt, zoals die voor het Kadaster. Dit geldt dus ook voor andere kosten koper, zoals de overdrachtsbelasting.
Kadaster-kosten voor koper
Bovenstaande geldt alleen voor de inschrijving van de leveringsakte. Sluit de koper een hypotheek af? Dan moet de notaris die hypotheekakte ook inschrijven bij het Kadaster. Wie betaalt deze kosten voor het Kadaster? Die zijn normaal gesproken voor de koper.
Als u zelf ook een hypotheek afsluit voor een nieuwe woning, betaalt u de Kadaster-kosten zelf. Het goede nieuws is dat de Kadaster-kosten aftrekbaar zijn. U kunt deze samen met de notariskosten opvoeren bij de koop van uw nieuwe woning.
Veelgestelde vragen in het kort
Wat doet een notaris bij de verkoop van mijn huis?
Wat een notaris doet is min of meer standaard. Hij of zij stelt de leveringsakte op, neemt deze met u en de koper door en ondertekent deze samen met u. Daarna volgen enkele controles, inschrijving bij het Kadaster en het uitkeren van de verkoopsom.
Hoe hoog zijn Kadaster-kosten doorgaans?
Kadaster-kosten zullen niet hoger zijn dan enkele tientallen euro’s. Deze worden doorgaans meegenomen in het totaalbedrag dat de koper voor de notaris betaalt.
Zijn kosten voor de leveringsakte en kadasterkosten aftrekbaar?
Ja, notariskosten zijn fiscaal aftrekbaar als u een huis koopt.